Nieuws

Alexander De Croo steunt verantwoord gamen

Een gemiddeld Belgisch kind spendeert 5 uur per week achter de gameconsole, maar toch maken veel ouders geen gebruik van de mogelijkheden voor ouderlijk toezicht. De gamesector wil daar met de sensibiliseringscampagne ‘Speelhetslim’ verandering in brengen.

Het aantal gamende kinderen – en volwassenen – neemt jaar na jaar toe. In Europa zijn er intussen meer dan 250 miljoen gamers, in België gaat het volgens de sector om de helft van de bevolking.

Ook bij jonge kinderen is gamen populair, niet alleen op spelconsoles maar ook op tablet, computer of smartphone. Bijna 85 procent van de kinderen gamet zelfs op een eigen smartphone. Vooral Fornite, Mario Bros, Fifa, Candy Crush en Minecraft zijn in trek. Gemiddeld spelen Belgische kinderen 5 uur per week, maar bij één op vijf gaat het zelfs om meer dan 7 uur per week, blijkt uit onderzoek van de Belgian Entertainment Association (BEA).

Niet alle ouders zijn mee met de snelle evoluties in de gamesector. Bijna twee derde van hen geeft aan dat ze meer willen weten over de games die hun kinderen spelen. Verrassend genoeg zijn de ouders van jongens meer op de hoogte van het gamegedrag van hun kind (67 procent), dan die van meisjes (58 procent).

De grote meerderheid (71 procent) heeft al wel eens een spelletje meegespeeld met de kinderen, en weet ook wel van het bestaan van de verschillende mogelijkheden voor ouderlijk toezicht af. Veel ouders weten bijvoorbeeld dat ze een tijdslimiet kunnen instellen, online aankopen kunnen afschermen en chat-mogelijkheden kunnen beperken, maar eigenlijk maakt amper één op vier daar gebruik van.

Dat wil de gamesector veranderen met een nieuwe campagne, die vandaag/donderdag gelanceerd wordt. Op de website speelhetslim.be vinden ouders informatie terug over de mogelijkheden voor ouderlijk toezicht en de manier waarop ze die kunnen instellen. Ze kunnen er ook peilen naar hun kennis van gamen in een quiz.

“We willen ouders meer betrekken bij het game-gebeuren. De kinderen van vandaag hebben nood aan ouders die hen helpen spelenderwijs groot te worden op een veilige en verantwoorde manier”, zegt David Verbruggen van de Flemish Games Association FLEGA. “Dat is ook een tip die we geven: toon interesse voor die hobby. Dat is ook goed voor de band met je kind.”

De campagne krijgt de steun van Vlaams minister van Media Sven Gatz en zijn federale collega van Digitale Agenda Alexander De Croo (beide Open Vld). Die laatste heeft zelf twee gamende zonen. “Kinderen die veel gamen, hebben veel meer affiniteit met technologie en hebben meer interesse in STEM-richtingen. En dat is net één van de pijnpunten in dit land”, zegt hij. “Vanuit het perspectief van Digitale Agenda is het dus belangrijk dat kinderen op een verantwoorde manier kunnen gamen, omdat we hen geïnteresseerd moeten krijgen in technologie.”

De Open Vld-vicepremier herhaalde ook dat de regering de tax shelter die al voor de filmsector bestaat, wil uitbreiden naar de gaming industrie. “Dat is niet evident, maar ik vind wel dat we die inspanning moeten doen. Gaming is een economische activiteit waar in ons land bijzonder veel groei in zit, en we hebben een aantal bedrijven die echt aan het doorbreken zijn.”

Bekijk hier de reportage op VRT NWS.

Contact

Alexander De Croo
Vicepremier en minister van Financiën en Internationale Ontwikkeling

  • Finance Tower
  • Kruidtuinlaan 50 bus 61
  • B-1000 BRUSSEL
Open vld omygod.be